Eşitlik ilkesine uyulmak için alınacak tedbirler ile özel olarak korunması gerekenler(çocuklar, yaşlılar ve engelliler) için alınacak olan tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz ilkesi Anayasa’ya eklenmiştir.
1.Kişisel verilerin korunması isteme ve bu verilerinin nasıl ve nerede kullanıldığını öğrenme hakkı getirilmiştir. Bu veriler kişinin isteği dışında işlenemeyeceği kabul edilmiştir.
2.Vatandaşlık ödevini yapmamak yurt dışı çıkışa engel olmaktan çıkarılmış olup, yurt dışı yasağının sadece suç soruşturması veya kovuşturması ile mümkün olacağı, bu yasak için de hâkim kararı şart koşulmuştur.
Çocuk hakkı Anayasa’ya eklenmiş olup, çocukların istismar ve şiddetinin önlenmesi için gereken önlemlerin devlet tarafından alınması gerekliliği Anayasa’ya eklenmiştir.
3.Birden fazla sendikaya üye olma hakkı getirilmiştir.
4.Memurlara ve diğer kamu görevlilerine toplu sözleşme yapma hakkı tanınmıştır.
5.Grev esnasındaki zararlardan sendikanın sorumluluğu kaldırılmıştır.
6.Bilgi edinme hakkı Anayasa’ya eklenmiş olup Kamu Denetçisi’ne başvurma hakkı getirilmiştir.
7.Kamu Denetçiliği Kurumu kurulmuştur. (Kamu Başdenetçisi Meclis tarafından seçilecek olup, seçimi meclis başkanını seçimi ile aynı usuldedir.)
8.Parti kapatmaya sebep olan milletvekilinin, kapatma kararının yayınlanması ile milletvekilliğinin düşmesi hususu Anayasa’dan çıkarılmıştır.
9.Aynı yasama dönemindeki ikinci devrede seçilen Meclis Başkanlık Divanı’nın (Meclis Başkanı ve katipleri) görev süresinin o yasama döneminin sonuna kadar olacağı kabul edilmiştir.
10.Yüksek Askeri Şura’nın terfi işlemleri ve kadrosuzluk sebebi ile emekliye ayırma işlemleri dışındaki ilişik kesme kararlarına karşı yargı yolu açılmıştır.
11.İdari yargıda yerindelik denetimi yapılamayacağı, sadece hukuka uygunluk denetimi yapılacağı hüküm altına alınmıştır.
12.Memurların uyarma ve kınama cezaları yargı denetimi kapsamına alınmıştır.
13.Asker olmayanların askeri mahkemelerde yargılanması Anayasa’dan çıkarılmış ve devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlara ait davaların her halde adliye mahkemelerinde görülmesi kabul edilmiştir.
14.Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru imkanı getirilmiştir. (Anayasa’da güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla başvurabilir. Başvuruda bulunabilmek için olağan kanun yollarının tüketilmiş olması şarttır. Tüketilmeden yapılan başvurular incelenmez.)
15.Anayasa Mahkemesi’nde yedek üye sistemi kaldırılmış olup üye sayısı 17’ye çıkarılmıştır. (4 yıllığına bir başkan ve 2 başkanvekilini üyeler kendileri seçer. TBMM 3 üyeyi Sayıştay’dan, 1 üyeyi baronun göstereceği avukatlardan, Cumhurbaşkanı 3 üyeyi Yargıtay, 2 üyeyi Danıştay, 1 üyeyi Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, 1 üyeyi Askeri Yargıtay, 3 üyeyi Yükseköğretim Kurulu, 4 üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest avukat, birinci sınıf hakim ve savcılar ve Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından seçer.)
16.Anayasa Mahkemesi üyelerinin görev süresi 12 yıl olarak belirlenmiş olup, bir üye ikinci kez üye olarak seçilemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
17.Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, Genelkurmay Başkanı, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları ile Jandarma Genel Komutanının Yüce Divan sıfatı ile Anayasa Mahkemesi’nde yargılanmasına imkan getirilmiştir.
18.Anayasa Mahkemesi’nin yapısı yeniden düzenlenmiştir. (İki bölüm ve genel kuruldun oluşur. Bölümler başkanvekili başkanlığında 4 üye, genel kurul ise başkan veya başkanvekili başkanlığında 12 üyeden oluşur. Bireysel başvurular bölümlerde, siyasi parti davaları ile iptal ve itiraz davaları genel kurulda incelenir. Bölümler ve genel kurul salt çoğunlukla karar alır. Ancak; siyasi parti kapatma ve devlet yardımından yoksun bırakma kararları için 2/3 çoğunluk gerekir. Yüce divan dışındaki davalar dosya üzerinden görülür. Bireysel başvuruda gerek görülürse duruşma yapılabilir.)
19.Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’ndeki hakimlerin özlük işlemlerinin düzenlenmesi, askeri işlemlere göre değil, hakimlik teminatına göre yapılacağı kabul edilmiştir.
20.Hakimler Savcılar Yüksek Kurulu’nun yapısı yeniden düzenlenmiştir. (Kurul 3 daire halinde çalışır. 22 asıl, 12 yedek üyeden oluşur. Kurulun Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabii üyesidir. Bunlar dışındaki; 4 asıl üyesi, yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri, üst kademe yöneticileri ile avukatlar arasından Cumhurbaşkanınca, 3 asıl ve 3 yedek üyesi Yargıtay üyeleri arasından Yargıtay Genel Kurulunca, 2 asıl ve 2 yedek üyesi Danıştay üyeleri arasından Danıştay Genel Kurulunca, 1 asıl ve 1 yedek üyesi Türkiye Adalet Akademisi Genel Kurulunca kendi üyeleri arasından, 7 asıl ve 4 yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adli yargı hâkim ve savcıları arasından adli yargı hâkim ve savcılarınca, 3 asıl ve 2 yedek üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idari yargı hâkim ve savcıları arasından idari yargı hâkim ve savcılarınca, dört yıl için seçilir. Süresi biten üyeler yeniden seçilebilir.)
21.Hakimler Savcılar Yüksek Kurulu’nun meslekten çıkarma cezasının yargı denetimine tabi olacağı kabul edilmiştir.
22.Ekonomik ve Sosyal Konsey kurulmuştur. (Ekonomik ve sosyal politikaların oluşturulmasında hükümete istişare niteliğinde görüş bildirmek amacıyla)
23.12 Eylül 1980 dönemindeki Milli Güvenlik Konseyinin, bu Konseyin yönetimi döneminde kurulmuş hükümetlerin ve Danışma Meclisinin üyelerine yargı yolu açılmıştır.